Konfliktus és agressziókezelés a köznevelési intézményekben címmel Szabó Győzőné coaching pszichológus, a Katolikus Pedagógiai Intézet munkatársa tartott továbbképzést iskolánk és óvodánk tanítóinak, tanárainak, óvodapedagógusainak.

A pályázaton nyert továbbképzés célja a konfliktushelyzetek kezelésében új módszerek megismerése volt. Maga a konfliktus már egy észlelt jelenség. A tréner segítségével pedagógusaink áttekinthették a konfliktus kifejlődésének folyamatát is, azokat a pontokat, amelyeken legkönnyebb kiszállni a konfliktusos helyzetből, úgy, hogy a legkevesebb sérülést okozza. „Ha nem vagyunk mindketten nyertesek, akkor mindketten vesztesek vagyunk.” – hangzott el, s egy olyan stratégiával ismerkedtünk meg, amely elősegíti mindkét fél számára a konfliktus optimális lezárását.

Áttekintettük az agresszió fajtáit is, és ennek megjelenési formáit az iskolában. Az előadó hangsúlyozta a pedagógusok felelősségét: az agressziónál a felnőtt be nem avatkozása rendkívül veszélyes. Természetesen a szülők is nagyon sokat tehetnek gyermekeikért, hogy ne legyenek agresszívek: az első öt évben ki kell alakítani a gyermekben az önkontrollt, mindezt szeretettel, biztonságérzet megadásával – amihez nagyon fontosak a következetesen, ám szélesen elhelyezett korlátok. A prevenció az iskolai agressziónál is létkérdés: első lépés a tanár-diák viszony minőségének javítása, a kötődés-törődés kialakítása. A következő lépés a katolikus intézményekben alapvető alapértékek és normarendszer megteremtése – határok kialakítása (tapasztalataink arra engednek következtetni, hogy talán ez az egyik oka annak, hogy jóval kevesebb az egyházi iskolákban a konfliktus, mint másutt). A pozitív teljesítmény- és énkép megalapozásában is fontos szerepe van a szülőknek, pedagógusoknak és kortársaknak, s ez a harmadik lépés, amely segít megelőzni az agresszív viselkedést.

Az elméleti képzést gyakorlat követte. Egy új típusú esetmegbeszélésen vettek részt nevelőink, amely érzékenyített mind a gyermek, mind a pedagógus problémáira, ezért sokkal empatikusabb megoldásokhoz vezet, mint a korábban megismert, pusztán a probléma feltárásán alapuló esetelemzések.

Bertáné Hargitai Margaréta

Szent Vér Báta

pk figyelj ram